Bijna saai zijn ze. Zowat achterhaald zou je zeggen. De 5W+H: Wie Wat Waar Wanneer Waarom en Hoe. Maar in zoveel gevallen ook nog zo nuttig en nodig. In het vorige blog hadden we aandacht voor de lastige vragen, het kritische oog en de stap terug voordat we losbarsten en ons mee laten slepen door half uitgewerkte ideeën en euroslurpende marketingmissers. Ook daar komen de 5W+H weer om de hoek kijken.
Bij Magenta maakt de opdrachtgever altijd actief deel uit van de projectgroep. Een businessplan? Dan krijg je zelf ook huiswerk. Een productintroductie? Idem dito. Dat huiswerk verdelen begint al met Wie doet Wat. En heus; ook de Waarom-vraag komt wel eens langs. Omdat het jullie bedrijf is. En blíjft! En omdat jullie al jaren in jullie markt actief zijn en ik net binnen kom lopen. Mijn koffie is nog warm.
Die kennis zet ik graag in om de grove kaders uit te zetten. Want met alleen jezelf afvragen waarom en wie kom je er natuurlijk niet. De 5W’s en H passeren wel regelmatig de revue. Dan meer in de vorm van spiegelen. Voor achtergronden. Wat in je hoofd nog zo logisch voorkwam, wordt als je het op papier moet zetten al een stuk ingewikkelder en als je jezelf hoort praten, klopt het echt niet. Dus vertel! Vooral in projecten voor starters is dit een fantastisch proces. Want hoe zet je pure passie om in concrete plannen. Het is als uitkijken naar het huwelijksaanzoek….en dan de gastenlijst moeten opstellen. De passie inzetten om plannen te smeden. Meedenken, aanreiken, concretiseren, ruimte maken voor de stepping stones. Achter iedere businessvraag schuilt een persoonlijke motivatie. En iedere marketingcampagne kent een onderliggende uitdaging.
Voor mkb-ers kunnen de W-vragen helpen alvast het grove voorwerk te doen. Om een scherper inzicht te krijgen in je interne organisatie en de externe omgeving. Natuurlijk is het geen basis voor business. Dat zullen we ook in deel 2 uitleggen. Want het maakt echt verschil in welke volgorde je de vragen stelt; het verschil tussen productgericht of klantgericht.