“Tip 5: Stel prioriteiten” Het is de vijfde starterstip uit Het Roze boekje van Magenta. Een klein boekje met vijf tips voor een goede start. Enkele jaren geleden konden starters het meenemen na een workshop over marktverkenning. In het boekje zijn praktijkcases opgenomen, voorbeelden en tips om succesvol uit de startblokken te schieten. Tip 5 is echter ook ver na de start nog steeds actueel.
Het artikeltje onder dit kopje start met: Wellicht is je budget beperkt (zoals bij veel starters). Hoe dan ook is je tijd beperkt. En om je bedrijf goed in de markt te zetten, moet je een keuze maken uit het oerwoud aan media. Vooral dat laatste is voor veel doorgewinterde ondernemers een hele opgave. Tel daarbij op de enorme toename in kanalen én de verwatering van oude demografische waarden en het wordt echt een onoverzichtelijke warboel. Hoe bepaal je dan welke middelen belangrijk zijn? Niet alleen in het algemeen, maar vooral voor jouw klant en jouw bedrijf? Daarvoor is inzicht nodig.
Om de hoeveelheid mediamiddelen iets overzichtelijker te maken en prioriteiten te kunnen stellen, is in Het Roze boekje een model gepresenteerd. Het is niet uitputtend, dat is het doel ook niet. Grofweg kunnen alle mediamiddelen namelijk ingedeeld worden naar hun karakter: ondersteunt het jouw Personal brand, is het vooral Online van aard of is het mediamiddel fysiek, gedrukt ofwel Offline. Afhankelijk van jouw klant, markt, product en merk kun je inschatten of Online media belangrijk is, of je klanten waarde hechten aan gedrukt materiaal of dat je vooral je eigen kennis en kunde – jouw personal brand – moet laden. Dat betekent allerminst dat je alle andere categorieën overboord kunt gooien. Juist niet! Maar het maakt het wel eenvoudiger om te bepalen in welk type middelen je meer moet investeren dan in andere. In geld en/of in tijd. Het voorkomt teveel aandacht voor het gelikte foldertje omdat dát zo gemakkelijk is om achter te verschuilen tijdens een verkoopgesprek, terwijl jij jezelf moet verkopen. Dan moet je investeren in jezelf.
Het model blijkt in de praktijk niet alleen erg nuttig te zijn om mediamiddelen te bepalen, maar ook om de huidige aanpak tegen het licht te houden. Investeert u uw budgetten effectief? In veel gevallen bleek er veel winst te behalen door het overzichtelijk maken van investeringen en vaststellen van prioriteiten. Bel gerust eens voor een afspraak, ofwel een Grand Tour door het huidige medialandschap.