Misschien is het omdat de externe omgeving gemakkelijker te vormen is dan de interne organisatie. Papier gewillig is en alle plannen achterop een bierviltje succesvol lijken. Er een gebrek aan vriendelijk kritisch personeel is die het lef heeft roet in het eten te gooien, of krijgen ze hier de kans niet eens toe?
Opvallende overeenkomst voor veel projecten was het noodzakelijke terugschakelen bij de start van een project. Niet om de boel op de handrem te zetten. Juist om het vizier scherp te stellen. Tientallen jaren ervaring, van de hoed en de rand weten; het zorgt in sommige gevallen ook voor tunnelvisie en blinde vlekken. Successen uit het verleden bieden geen garantie voor vandaag.
Het startpunt van een effectieve marketingcampagne ligt altijd binnen. Intern. Het product kan prachtig zijn, als de back-up vanuit intern hapert behaal je niet de maximale resultaten. Dan zend je, zet je niet de juiste middelen in, heb je niet de juiste focus en zul je niet slagen in het maximaliseren van de resultaten. Het hoeft niet eens te betekenen dat het bedrijf intern disfunctioneert. Het kan ook zijn dat er intern geen ruimte is voor effectieve opvolging, dat er actiematig wordt gedacht of dat de focus ligt op één aspect van het totaal. Dat niet helder is wat wanneer wordt gedaan en waarom en hoe wie betrokken is (iedere andere volgorde mag ook).
Als marketeer is objectiviteit een must. Gebrek aan informatie of subjectiviteit is funest voor ieder strategisch plan. En dan maakt het niet uit of het om een meerjaren businessplan gaat of een introductie van een nieuwe machine. Vriendelijk kritisch, (pijnlijk) eerlijk durven zijn. De spiegel voorhouden, doorvragen en begrijpen welke impact het heeft wanneer je waar aan knoppen draait. Dat maakt het marketingvak juist zo ontzettend boeiend. En als de piket paaltjes dan eenmaal staan, ligt er een krachtig fundament voor effectief marketingbeleid. Een goed begin…
In het volgende blog. Zorg dat helder is waarom
wat wanneer wordt gedaan en door wie.