Al enkele jaren adviseer ik mkb-bedrijven om structuur en rendement te brengen in het marketingbeleid. Van bedrijven gespecialiseerd in bijvoorbeeld financiële dienstverlening of informatietechnologie tot bouw en productiebedrijven.
Zeer divers, allemaal met hun eigen ‘apen en beren’ op de weg, ervaringen en ambities.
En is daar dan een lijn in te trekken? Ja en nee. Ja, je ziet overal een enorme passie voor het eigen bedrijf, een sterke visie en ook de beslommeringen die de ondernemer meetrekken in de waan van de dag. Maar het is absoluut onmogelijk om een soort blauwdruk op tafel te leggen als doekje voor ieders bloeden. Een invulformuliertje dat alles zal doen veranderen.
Een opvallende overeenkomst is de behoefte aan marketingkennis, maar dan wel op hún vakgebied. En de wil om zelf de regie te houden. Zelf bepalen wie de acties oppakt, wat nodig is aan ondersteuning en met welke frequentie. Dit inzicht is voor mij reden geweest om een nieuw concept te introduceren: Zicht op de Zaken.
Op een praktische manier kennis combineren. In overleg met de ondernemer een traject uitstippelen. En altijd starten met een Zicht op de Zaken analyse: inzicht in de huidige stand van zaken, de doelgroep, kanalen en markt. Want –eerlijk is eerlijk- dat kan nog veel beter.
Op basis van deze analyse en de behoefte van de klant, stippelen we een traject uit. Weinig behoefte en weinig noodzaak tot ondersteuning? Dan plannen we slechts enkele gesprekken in voor implementatie, voortgang en evaluatie. Veel ondersteuning nodig of een nieuwe strategische koers uitstippelen? Dan is het concept eenvoudig uit te breiden met (vaste) dagen per maand, meerdere vervolggesprekken of advieskaarten voor onbeperkt vragen stellen per mail of telefoon. Bel of mail voor een afspraak.