Voor zzp-ers is er Calimeromarketing. Voor multi-nationals Kotler. En alles wat daartussen zit, raakt marketingtechnisch tussen wal en schip. Bedrijven zonder marketingkennis in huis of zonder bureau met marketingkennis dobberen in een soort niemandsland waar geen regels voor bestaan.

 

Klinkklare onzin natuurlijk. Fingerspitzengefühl, ervaring en het eigen referentiekader bepalen dan de koers van het bedrijf. Juist bedrijven zonder marketingafdeling – denk aan detailhandel, mkb en familiebedrijven – kunnen zowel leren van marketingtips voor zzp-ers als profiteren van de marketingkennis die ook voor grote merken geldt. Bijvoorbeeld personal branding, kritisch op consistentie, klantgerichtheid en resultaatgerichtheid. Waar komt dat dan vandaan; de soort van valse bescheidenheid om beslissingen te nemen alsof er geen marktkennis, beleid en strategische keuzes nodig zijn voor hun ondernemingen? Immers, het zorgt (op termijn) voor marketingbeleid gebaseerd op subjectiviteit. Inconsequent, onherkenbaar en in het ergste geval verwarrend voor de klant. Wellicht een gepercipieerde spagaat tussen extern kennis inwinnen en afgaan op ervaringen uit het verleden? Eerder al besteedden we aandacht aan de veranderingen in de markt en vernieuwingen in marketing. Het kritisch zijn op marketingbeslissingen geldt dus zeker ook voor bedrijven zonder marketingexpert.

 

Laat het een oproep zijn aan eigenaren van (kleine) ondernemingen. Ookal zijn er geen middelen voorhanden om een marketeer in dienst nemen, win geregeld extern marketingkennis in. Marketing is een vakgebied dat zorgt voor het inzicht dat nodig is om langetermijnbeslissingen te kunnen maken. Onderbouwd, klantgericht en kraakhelder. Dat koop je niet in bij de accountant, de bank, zelfs niet bij een reclamebureau zonder marketeer. Zorg dat jouw bedrijf en jouw merk de aandacht krijgen die het verdient. Dan voorkom je dat je merktechnisch gezien in pyjama op een bruiloft rondloopt (en daar te laat achter komt).